کالیبراسیون MLC (MultiLeaf Collimator) شتابدهنده زیمنس

MLC یک کولیماتور یا دستگاه محدود کننده پرتو است که از Leafهای منفرد از جنس یک ماده با شماره اتمی بالا، معمولا تنگستن ساخته شده است که می تواند به طور مستقل به داخل و خارج از مسیر پرتوها در پرتو درمانی حرکت کند تا شکل دلخواه را تشکیل دهد.

MLC از زمان پیدایش و اولین استفاده از Leafها برای شکل دادن به ساختارها در سال 1965 تا بهره برداری و استفاده امروزی به سرعت پیشرفت کرده است. MLC ها در حال حاضر به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و به بخشی جدایی ناپذیر از هر بخش رادیوتراپی تبدیل شده اند. MLCها عمدتاً برای رادیوتراپی conformal استفاده می‌شدند و امکان اجرای مقرون‌به‌صرفه درمان conformal را با صرفه‌جویی قابل‌توجه در زمان فراهم کردند. همچنین برای استفاده در درمان‌های IMRT نیز سازگار شده‌اند. برای رادیوتراپی کانفورمال، MLC اجازه می دهد تا شکل دهی همگون پرتو با مرزهای تومور هدف مطابقت داشته باشد. برای درمان‌های IMRT، می‌توان Leafهای MLC را در سراسر فیلد جابه‌جا کرد تا توزیع‌های IMRT ایجاد شود.

MLC ابزار مهمی برای تحویل دوز پرتودرمانی است. در ابتدا به عنوان جایگزینی برای شکل دهی میدان توسط شیلدهای سربی استفاده می شد و اکنون به طور گسترده برای IMRT استفاده می شود. مانند هر ابزار مورد استفاده در رادیوتراپی، MLC باید تحت راه اندازی و تضمین کیفیت قرار گیرد. MLC ها توسط فروشندگان مختلف ارائه می شوند و همه آنها دارای ویژگی های طراحی منحصر به فرد هستند که توسط طراح تعیین می شوند و این تفاوت ها کاملاً قابل توجه است.

شرکت طلوع مفتخر است با دستیابی به علم و تجهیزات مورد نیاز کالیبراسیون MLC دستگاه های شتابدهنده زیمنس، در سطح کشور خدمات باکیفیت کالیبراسیون را ارائه نماید.